Till läraren
Lektionens syfte
Syftet med lektionen är att svara på frågan varför vi behöver förstå programmering.
Förberedelser
Innan lektionen behöver du titta igenom filmen med Måns Jonasson i del 1 nedan, och göra en egen skiss för hur hissen i övningen skulle kunna vara programmerad.
Genomförande
Inled lektionen med att titta på filmen och prata om exempel på hur programmerare påverkar vår vardag. Låt sedan eleverna arbeta två och två och skriva instruktioner för hur en hiss är programmerad. Lektionen avslutas med att eleverna sammanfattar och reflekterar kring betydelsen av att ha kunskap om programmering.
Skolans uppdrag
Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.
Centralt innehåll i ämnet teknik (årskurs 4-6)
Tekniska lösningar
- Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
Teknik, människa, samhälle och miljö
- Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
- Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
Säkerhet vid teknikanvändning, till exempel vid överföring av information i digitala miljöer.