Hur fungerar en dator?
Lektionen handlar om att få en förståelse för datorn olika delar och deras funktioner. Hur datorer styrs av program och bara kan utföra det de är programmerade till att göra.
Lektionen är en introduktion till ett arbete med programmering. Genom filmen i lektionen får eleverna konkreta exempel på varför kunskaper i programmering behövs. Eleverna får sedan undersöka och skapa en instruktion för att programmera en hiss.
Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen, har utarbetat lektionen utifrån sitt arbete med att introducera programmering för barn genom Barnhack.
Syftet med lektionen är att svara på frågan varför vi behöver förstå programmering.
Innan lektionen behöver du titta igenom filmen med Måns Jonasson i lektionsdel 1 nedan, och göra en egen skiss för hur hissen i övningen skulle kunna vara programmerad.
Inled lektionen med att titta på filmen och prata om exempel på hur programmerare påverkar vår vardag. Låt sedan eleverna arbeta två och två och skriva instruktioner för hur en hiss är programmerad. Lektionen avslutas med att eleverna sammanfattar och reflekterar kring betydelsen av att ha kunskap om programmering.
Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.
Tekniska lösningar
Teknik, människa, samhälle och miljö
Titta på filmen med Måns och svara på frågorna.
Tänk dig att du är en programmerare och ska bestämma hur en hiss ska åka för att bäst ta hand om alla människor som behöver åka upp och ner i ett hus.
Arbeta två och två.
Ni behöver: Papper och penna.
Tänk dig ett hus med tio våningar och en hiss. På varje våning kan någon trycka på hissknappen för att kalla på hissen, och inuti hissen finns knappar för att bestämma vilken våning den ska åka till. Hur ska hissens instruktioner se ut för att den ska fungera som du vill?
Tänk på att flera personer kan trycka på knappar samtidigt, både inuti hissen och på de olika våningarna.
Sammanfatta och reflektera enskilt och sedan tillsammans med en kompis genom att fundera på nedanstående frågor.
Hör av dig till oss! Vi tar gärna emot idéer till nya lektioner och tankar om hur tjänsten borde utformas.
Kontakta ossSkriv upp dig här så får du information om nya lektioner, utbildningar och alla andra kostnadsfria satsningar vi gör för lärare först av alla!