Scratch för nybörjare: Introduktion (del 1/7)

Lektionen är en introduktion till att programmera med Scratch.

Utifrån Måns Jonassons instruktionsfilmer har Lotta Ohlin Andersson (förstelärare från Karlskrona) byggt lektioner kring Scratch för nybörjare.

Se lärarinstruktioner

Lektionens syfte

Syftet med lektionen är att introducera blockprogrammeringsverktyget Scratch.

Förberedelser

Scratch är ett programmeringsverktyg för barn och unga som är framtaget vid det amerikanska universitetet MIT. Med Scratch kan du lära dig grunderna i programmering genom visuella block som byggs ihop likt legobitar för att skapa spel, animationer och enklare program.

Scratch finns på svenska och många andra språk. Det är helt gratis att använda. Om du använder inloggning är dock Scratch inte GDPR-kompatibelt. MIT har inte PuB-avtal och lagrar all sin data på servrar utanför EU. Det innebär att du som lärare behöver ta ställning till och informera dig hur du kan använda Scratch programvara på bästa sätt.

Om du undviker användarkonton som är kopplade till eleverna kan du arbeta med Scratch utan att vara inloggad. Du kan då spara ner projekten lokalt på datorn.

I lektionsserien ”Scratch för nybörjare” bygger eleverna ett enkelt spel genom att följa Måns Jonassons instruktioner i vår Youtube-serie. Vi rekommenderar att du börjar med att själv programmera spelet Fånga katten. Genom att göra lektionen kan du att bli mer säker på hur Scratch som plattform fungerar, vilket gör det lättare för dig att hjälpa eleverna om de kör fast.

Det är viktigt att förmedla att programmering handlar om att prova, testa och göra om. Misstag och fel är nödvändiga delar för att kunna lösa problem. Prata gärna om begreppet ”bugg”, genom att använda material från lektionen Buggar eller fel vid programmering.

Genomförande

I Scratch använder man begrepp från teaterns värld, såsom scen, skådespelare och så vidare. Du behöver därför introducera teaterns olika termer för eleverna och koppla ihop dem med begrepp som används i Scratch.

Teatern har en scen där allting utspelar sig. Scenen kan byta dekor (bakgrund) och på scenen ställer sig en eller flera skådespelare (sprajtar) för att agera. Skådespelarna agerar enligt sitt manus (skript). I Scratch är det programmeraren som är regissör, rollbesättare, manusförfatt­are, scenograf och kostymör. Den som programmerar bestämmer vilken pjäs som ska spelas, vilka som ska vara med i den, vad som ska sägas, hur scenen ser ut och vad skådespelarna ska ha på sig.

Titta på filmen antingen tillsammans eller låt eleverna arbeta på egna enheter och följa instruktionerna. Lär eleverna programmering genom praktiskt arbete och låt Youtube-filmerna fungera som vägledning.

Se läroplanskoppling

Skolans uppdrag

Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.

Centralt innehåll i teknik (årskurs 4-6)

Tekniska lösningar

  • Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.

Teknik, människa, samhälle och miljö

  • Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
  • Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
    Säkerhet vid teknikanvändning, till exempel vid överföring av information i digitala miljöer.

Centralt innehåll i matematik (årskurs 4-6)

Taluppfattning och tals användning

  • Det binära talsystemet och hur det kan tillämpas i digital teknik, samt talsystem som använts i några kulturer genom historien, till exempel den babyloniska.

Algebra

  • Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.

Lektionen

Visa i klassrumsläge

1 Lektionsdel 1:

Hur fungerar Scratch

Instruktioner

Titta på filmen.

2 Lektionsdel 2:

Besök Scratch

Instruktioner

Lös uppgiften nedan tillsammans med en kompis.

Scratch struktur liknas vid en teater:

  • Det finns en scen där programmet spelas.
  • Det finns skådespelare som du som programmerare bestämmer över.
  • Du som programmerare skriver ett manus och kan använda den rekvisita som finns på scenen.

Frågor att besvara

Besök Scratch och visa varandra de olika delarna av Scratch.

  1. Var finns scenen?
  2. Var är skådespelarna?
    1. Vilka skådespelare finns det?
    2. Vad kallas en skådespelare i Scratch?
  3. Var är manuset?
    1. Hur skriver man ett manus (program) i Scratch?
    2. Hur ser startblock ut?
    3. Hur ser loopblock ut?
3 Lektionsdel 3:

Nästa lektion

Instruktioner

Har du synpunkter på Digitala lektioner?

Hör av dig till oss! Vi tar gärna emot idéer till nya lektioner och tankar om hur tjänsten borde utformas.

Kontakta oss