Till läraren
Lektionens syfte
Syftet med lektionen är att på ett enkelt sätt introducera eleverna till vad det innebär att vara källkritisk.
Förberedelser
När ni ska arbeta med att analysera den här bilden kan det vara bra att under samtalet hjälpa eleverna att hitta till orden sant, falskt, information, fakta, åsikt, fantasi, påhitt, kontrollera samt granska. Använd frågorna som stöd om eleverna inte kommer igång på egen hand.
Skriv ut bilden så att eleverna får en bild per par, eller projicera den i klassrummet.
Genomförande
Lektionen inleds med en övning där eleverna sitter i par och spånar fritt kring bilden nedan med stöd av några frågor, för att väcka deras egna tankar om vad det innebär att vara källkritisk. Parens funderingar sammanfattas förslagsvis i ett gemensamt samtal i helklass. Därefter fortsätter eleverna att sitta i par och skriver två olika sagor.
Skolans uppdrag
Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.
Centralt innehåll i ämnet svenska (årskurs 1-3)
Informationssökning och källkritik
- Informationssökning i böcker, tidskrifter och på webbplatser för barn samt via sökmotorer på internet.
- Källkritik, hur texters avsändare påverkar innehållet.
Centralt innehåll samhällsorienterande ämnen (årskurs 1-3)
Att undersöka verkligheten
- Metoder för att söka information från olika källor: intervjuer, observationer och mätningar. Hur man kan värdera och bearbeta källor och information, såväl med som utan digitala verktyg.
Centralt innehåll i ämnet bild (årskurs 1-3)
Bildanalys
- Informativa bilder, till exempel läroboksbilder och hur de är utformade och fungerar.
- Historiska och samtida bilder och vad bilderna berättar, till exempel dokumentära bilder från hemorten och konstbilder.