Hur är man säker på nätet?

Lektionen handlar om digital säkerhet och om integritet. Eleverna ges möjligheter och risker förknippade med internet och digital kommunikation.

Boel Nygren är ämneslärare och har arbetat fram lektionsmaterialet inom ramen för det arbete som Internetstiftelsen gör för att stärka pedagogers och elevers digitala kompetens.

Se lärarinstruktioner

Lektionens syfte

Syftet med lektionen är att öka förståelsen för vad, hur och varför vi skyddar vårt digitala liv.

Förberedelse

Läs igenom lektionen och titta på bilden så att du kan lyfta de detaljer eleverna kanske missar. För att kunna leda eleverna i samtalet om bilden är det bra om du är väl införstådd med olika delar av digital säkerhet – allt ifrån att vi lämnar digitala spår till att mobiltelefonen blir stulen. I länkarna nedan kan du läsa mer om digital säkerhet. Välj de delar du tycker att du behöver veta mer om. Flera av guiderna har informativa förord och/eller sammanfattningar.

Genomförande

Titta tillsammans på bilden. Låt eleverna beskriva vad de ser. Använd frågorna som stöd för ett samtal om digital säkerhet. Utgå från var dina elever befinner sig. Som avslutning på lektionen ritar eller skapar eleverna egna bilder eller memes.

Se läroplanskoppling

Centralt innehåll i ämnet teknik (årskurs 7-9)

Teknik, människa, samhälle och miljö 
  • Internet och andra globala tekniska system. Systemens fördelar, risker och begränsningar.
  • Säkerhet vid teknikanvändning, till exempel lagring och skydd av data.

Centralt innehåll i ämnet samhällskunskap (årskurs 7-9)

Samhällsresurser och fördelning
  • Digitaliseringens betydelse för samhällsutveckling inom olika områden, till exempel påverkan på arbetsmarknad och infrastruktur samt förändrade attityder och värderingar.
Information och kommunikation
  • Möjligheter och risker förknippade med internet och digital kommunikation samt hur man agerar ansvarsfullt vid användning av digitala och andra medier utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter.

Centralt innehåll i ämnet bild (årskurs 7-9)

Bildanalys
  • Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.

Lektionen

Visa i klassrumsläge

1 Lektionsdel 1:

Vad behöver du skydda?

Instruktioner

Titta på bilden. Samtala om vad du ser.

 

Frågor att fundera över

Titta på bilden. Vad handlar den om? Samtala i mindre grupper om vad ni ser. Använd frågorna som stöd.

  • Beskriv vad du ser på bilden.
  • Vad gör personen på bilden?
  • Vad har personen på bilden gjort för att skydda sig och sina digitala aktiviteter?
  • Tror du personen på bilden kan ha missat att skydda något? I så fall vad? Motivera hur du tänker.
  • Vem eller vad är det som står bakom personen på bilden? Ge olika förslag!
  • Har du någon gång funderat på vad andra kan se eller få reda på om dig på nätet?
  • Hur hänger de här orden ihop med bilden?
    • brandvägg
    • lösenord
    • identitetskapning
    • kontokapning
    • virusskydd
    • tjuvkika
    • id-skydd
    • uppdatering
    • wi-fi
    • offentligt nätverk
    • hackning

Berätta och förklara hur du tänker.

2 Lektionsdel 2:

Gör en bild

Instruktioner

Läs texten nedan och gör sedan uppgiften.

Från abstrakt till konkret

Mycket av det vi behöver skydda i en digital värld är abstrakt. Det är sådant vi inte kan se, ta på eller skydda fysiskt.

Vi behöver skydda:

  • vår information
  • vår integritet
  • våra konton
  • vår identitet.

Alltså en hel del värdefullt som inte går att låsa in i ett kassaskåp.

Uppgift

Gör en bild eller ett meme där du försöker göra något abstrakt som information eller integritet mer konkret. Använd bilden som ni samtalat om. Du kan så klart välja att använda ursprungsbilden för att göra ett meme.

Har du synpunkter på IIS Digitala lektioner?

Hör av dig till oss! Vi tar gärna emot idéer till nya lektioner och tankar om hur tjänsten borde utformas.

Kontakta oss