Hur fungerar en dator?
Lektionen handlar om att få en förståelse för datorn olika delar och deras funktioner. Hur datorer styrs av program och bara kan utföra det de är programmerade till att göra.
Lektionen handlar om loopar som förklaras genom att eleverna tittar på avsnittet "Vad är en loop?" från serien "Programmera mera". Sedan prövar ni loopar genom dansprogrammering.
Lektionen bygger på Karin Nygårds lärarhandledning till programserien "Programmera mera". Karin är utbildad lärare i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans lägre åldrar.
Syftet med lektionen är att introducera tänket bakom programmering, för att ge eleverna förståelse för att det är människor som skriver instruktioner som datorn ska utföra. I lektionen görs det genom att arbeta med dansprogrammering. Det innebär att lärare tillsammans med sina elever skapar en instruktion för en dans och på så sätt skapar ett enkelt program.
Titta på avsnittet ”Vad är en loop?” från UR:s serie ”Programmera mera” (se lektionsdel 1). Ladda ner och skriv ut instruktionerna för rörelserna i dansprogrammering. Du ska använda dem när du tillsammans med eleverna går igenom rörelserna och skapar ett dansprogram.
Titta på programmet tillsammans och pausa när Karin Nygårds frågar om barnen i programmet känner till några andra loopar. Ställ samma fråga till dina elever och låt dem gemensamt prata om ifall de brukar göra några loopar i sin vardag. Fortsätt sedan att titta på programmet.
Efter att ni sett klart på avsnittet ska ni pröva att skapa en dans. Gå igenom rörelserna och skapa en enkel dans. Lägg till en loop och sedan en klammerparentes.
Avsluta lektionen med att prata om loopar och varför de används i programmering.
Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.
Tekniska lösningar
Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar
Tekniska lösningar
Algebra
Algebra
Pröva rörelserna nedan tillsammans i klassen. Upprepa alla rörelser tre gånger.
Skapa en dans tillsammans i klassen.
Sammanfatta tillsammans i helklass.
Hör av dig till oss! Vi tar gärna emot idéer till nya lektioner och tankar om hur tjänsten borde utformas.
Kontakta ossSkriv upp dig här så får du information om nya lektioner, utbildningar och alla andra kostnadsfria satsningar vi gör för lärare först av alla!