Hon fick med sig hela skolan på Code Week-utmaningen

Låga trösklar, användarvänligt lektionsmaterial och möjligheten för eleverna att bidra till välgörande ändamål. Det pekar Elisabeth Diméus som är förstelärare i matematik, ut som avgörande orsaker till att hon lyckades få med sig nästan alla lärare på inte bara en utan två skolor på Digitala lektioners Code Week-utmaning.

Mitt i världsarvet Gammelstads kyrkstad i närheten av Luleå ligger Öhemsskolan och Mariebergsskolan för årskurserna F-3. Här har den senaste månaden präglats av upptäckarlust både från lärare och elever då de jobbat med programmering i klassrummet genom att anta Digitala lektioners Code-Week-utmaning. Resultatet av deras arbete – nästan 900 kronor till Unicefs arbete för att fler barn ska få gå i skolan.

– Både lärarna och barnen har tyckt att det varit jätteroligt! En del har till och med gjort flera lektioner, andra har vidareutvecklat befintliga. Det är väldigt roligt att se, berättar Elisabeth.

Vad är det då Elisabeth gjort för att få med sig sina kollegor? Hon började med att gå igenom allt material kring programmering på digitalalektioner.se för att hitta det hon tyckte passade bäst för just hennes skolor (längst ner på den här sidan kan du se vilka).

– Jag valde ut lektioner som går att göra utan datorer. Vi har valt att fokusera på analogt arbete, både för att det inte ska behöva kosta pengar och för att jag tycker att det är viktigt att först ge barnen en förståelse för programmering och olika begrepp innan man börjar jobba digitalt.

Elisabeth skrev sedan ut kompendier med färdiga lektioner, delade ut till sina kollegor och tog själv på sig att rapportera in. Att eleverna genom sitt deltagande är med och bidrar till Unicef gjorde att utmaningen låg lite extra bra till i tiden då skolorna varje vecka innan höstlovet har en Vänskapsvecka –  Elisabeth kunde slå ett extra slag för programmering genom att koppla ihop den med temaveckan.

– Jag ville att det skulle vara så enkelt som möjligt för alla att delta och jag är så glad och tacksam för att mina kollegor valde att haka på utmaningen!

Elisabeth är som hon beskriver sig själv ”inte purung” och har inte med sig kunskap om datorer och programmering från unga år, men har i sin roll som förstelärare i matematik börjat upptäcka en ny spännande värld.

– Materialet på Digitala lektioner tycker jag fungerar så bra just för att det är så användarvänligt, det finns många enkla lektioner som fungerar att göra även om man känner sig osäker.

Elisabeths bästa tips till dig som ska börja med programmering i klassrummet:

  • Våga prova! Det behöver inte vara så svårt. Börja i det enkla, till exempel med att göra en lektion från digitalalektioner.se rakt av.
  • Börja analogt, det ger en bra grund och förståelse som ni sedan har nytta av när ni ska arbeta med till exempel Scratch eller textprogrammering.
  • Lär av varandra – upptäck programmering och utarbeta metoder som passar er genom kollegialt lärande.
  • Lär dig tillsammans med barnen, det gör inget att du inte är expert från början.

Foto: privat bild samt foto på Gammelstad kyrkstad av Orlando Contreras López, CC-BY-NC-ND.

Text senast ändrad: 2018-11-08

Här är lektionerna som lärarna på Öhems- och Mariebergsskolan gjorde:

Har du synpunkter på IIS Digitala lektioner?

Hör av dig till oss! Vi tar gärna emot idéer till nya lektioner och tankar om hur tjänsten borde utformas.

Kontakta oss